DAF, ETALON PENTRU EFICIENTA IN TRANSPORT

pachet conducere economică și de siguranță trafic
profitați de un consum mai bun cu DAF EURO6

De-a lungul  anilor, vehiculele DAF și-au câştigat notorietatea pentru eficienţa lor în consumul de carburant, clasându-se mereu în topul testelor de economi  a combustibilului, efectuate de cele mai mari reviste din domeniu.

O transmisie eficientă nu garantează de una singură  cel mai optim consum de combustibil. Rezultatul final este dat de diferiți factori cum ar fi configuraţia de ansamblu a vehiculului, condiţiile de întreţinere şi stilul de conducere, toate fiind elemente decisive în determinarea eficienței consumului de combustibil.

Transmisia optimă
O transmisie eficientă transferă puterea de la motor la roți cu pierderi minime.
Motoarele DAF sunt caracterizate de un cuplu ridicat la turaţii joase ale motorului. Reductorul de viteză într-o singură treaptă cu raport rapid asigură cea mai mare eficiență pentru orice aplicație.

EcoRoll
Funcţia ECOROLL, care este standard pentru vehiculele cu o cutie de viteze AS Tronic, asigură o economie de combustibil la coborâri lungi, pe pante uşoare.
Funcţia standard  Eco Mode reduce consumul de combustibil prin asigurarea unei rulări line, evitând limitele pentru care valori doar puţin mai mari ale cuplului sau ale acceleraţiei ar duce la un consum de combustibil disproporţionat mai mare.

Opţiunile potrivite
Pe lângă îmbunătățirile  aerodinamice, sunt disponibile diverse alte opțiuni, care vă vor ajuta să reduceţi consumul de combustibil. Enumerăm mai jos doar câteva exemple:

Opțiunea standard de Pilot automat (Cruise control) include funcția de Pilot automat pentru o rulare lină (Mild Cruise Control), care asigură creșterea vitezei la valoarea pre-stabilită în cel mai eficient mod de utilizare a carburantului. Controlul adaptiv al vitezei de croazieră (Adaptive Cruise Control) ajută la poziționarea corectă în trafic, cu costuri minime de combustibil.

Controlul predictiv al vitezei de croazieră (Predictive Cruise Control) economiseşte combustibil prin anticiparea condiţiilor de drum, cum ar fi pantele, curbele, intersecţiile şi limitările de viteză.

La turația de ralanti, camionul foloseşte circa 1,5 l de motorină pe oră. Oprirea motorului  la ralanti este o soluție rentabilă pentru a evita un consum inutil de combustibil la staționare.

În general, o greutate redusă  înseamnă o capacitate utilă mai mare sau un consum de combustibil mai mic. Dacă se echipează cu jenți de aluminiu avem un plus la partea de aspect, dar și costuri de întreținere mai reduse.

Aerodinamica
În funcţie de tipul şi dimensiunile semiremorcii, un deflector de aer pe cabină și manșoanele laterale pe capul tractor pot reduce consumul de combustibil cu 10%.

Cu fustele laterale suplimentare se poate câştiga cel puţin încă un procent. Chiar și atunci când sunt montate doar manșoanele laterale, consumul de combustibil poate fi diminuat cu aproximativ 1,5%.

Reglarea deflectorului pe cabină
Cele mai bune rezultate posibile privitoare la pachetul aerodinamic vor fi obținute doar prin reglarea lor corespunzătoare. O montare incorectă a deflectorului de aer pe cabină poate reduce avantajul obtinut prin montarea kit-ului aerodinamic. Vehiculul este echipat cu un mâner de manevrare care permite ajustarea rapidă a deflectorului de aer.

Stilul de conducere  
În determinarea eficienței consumului de carburant, stilul de conducere joacă un rol major. Un stil de conducere calm şi eficient poate economisi cu 3% până la 7% din combustibil.

Sistemul interactiv de asistență a șoferului (DPA) va ajuta șoferul să-și dezvolte și să-și mențină cel mai eficient stil de conducere posibil.

SISTEMUL DE ASISTENŢĂ A ȘOFERULUI (DRIVER PERFORMANCE ASSISTANT-DPA)
Sistemul DPA este un program interactiv de instruire a șoferului, ce-l ghidează pentru a adopta cel mai eficient stil de condus. Sistemul DPA joacă rolul unui antrenor personal, care îndrumă șoferul spre o utilizare optimă a funcțiilor vehiculului în vederea reducerii costurilor de carburant și întreținere.

La calcularea Costului total de posesie nu doar consumul de combustibil este factor determinant, ci și uzura frânelor. Astfel, sistemul DPA monitorizează îndeaproape influența directă a șoferului.

Anticiparea
Factorii care cântăresc cel mai mult în anticipare sunt distanța de rulare a vehiculului fără injecţie de combustibil  şi decelerațiile rapide. Pe ecran vor apărea indicații pentru șofer dacă vehiculului nu i se permite o rulare liberă corespunzătoare sau e necesară frânarea bruscă, pentru reducerea vitezei. Mesajul „Bine anticipat” (”Well anticipated”) este un compliment la adresa șoferului care acționează corect în anumite condiții de rulare.

Frânarea eficientă
Utilizarea optimă a sistemelor disponibile de frânare (MX Engine Brake, ZF Intarder) va minimiza uzura componentelor frânei de serviciu. Sistemul DPA verifică utilizarea frânei de picior și oferă șoferului instrucțiuni pentru o folosire cât mai bună a sistemelor de frânare suplimentare.

PILOTUL AUTOMAT PREDICTIV (PCC)
Controlul adaptiv al vitezei (ACC) şi Controlul vitezei la coborârea în pantă ajută șoferul să mențină ușor și eficient o viteză medie propice pe drumurile cu multe pante. Aceste funcții însă acționează doar pe porțiunea înclinată a drumului, neavând capacitatea de a anticipa modificările din relieful drumului. Soluția acestui dezavantaj este sistemul Control predictiv al vitezei de croazieră (PCC), denumit și Pilot automat predictiv.

Sistemul PCC se bazează pe tehnologia GPS. Pe ecranul din bord apare o hartă detaliată a condițiilor imediate de drum. Anticipând iminentele modificări ale înclinației drumului, sistemul PCC poate anula viteza prestabilită de drum, poate modifica strategia de schimbare a treptelor de viteză sau induce activarea funcției EcoRoll pentru a economisi combustibil.

La aplicațiile normale de transport pe distanță lungă, se poate obține o economie de carburant de 1,5%, iar pe traseele deluroase, chiar și până la 4% din consumul de carburant.

Modalitatea de economisire de combustibil prin intervenția sistemului de Control predictiv al vitezei.
Funcția PCC anticipează drumul și poate interveni în următoarele moduri:
Setarea Pilotului automat și Controlul vitezei de coborâre în pantă permite temporar o viteză mai mare sau mai mică a vehiculului pentru reducerea cantităţii de combustibil folosit pe întreaga distanţă a traseului.
•    reduce viteza vehiculului înainte de vârful rampei                                                
•    permite o viteză a vehiculului peste viteza economică setată, chiar înainte de a începe o nouă urcare
•    permite o viteză a vehiculului peste viteza de coborâre setată la capătul unei coborâri abrupte

Strategia AS Tronic de schimbare a vitezei (schimbare predictivă)
Se obține o economie de combustibil prin menținerea motorului la turaţii joase.
•    schimbare viteză atunci când accelerarea în treapta următoare este suficientă pentru a ajunge în vârful rampei
•    împiedecarea schimbării într-o treaptă superioară la coborâri scurte (anticipând schimbarea într-o treaptă inferioară la următoarea urcare)
•    împiedecarea schimbării inutile în trepte inferioare înainte de atingerea vârfului rampei (anticipând schimbarea într-o treaptă superioară la coborâre)

EcoRoll
Datele GPS și informațiile hărţii rutiere permit reglarea optimă a funcției EcoRoll la diferenţele de pante şi înălţimi ale şoselei, ducând la o utilizare performantă a funcției EcoRoll şi prin urmare la economii mai mari de combustibil.

SIGURANŢA  INERENTĂ  A  VEHICULELOR  DAF
Vehiculele DAF Euro 6 au fost proiectate pentru a oferi maximă siguranță atât pentru conducător, cât şi pentru ceilalţi participanţi la trafic. Desigur, siguranța nu se referă doar la sistemele care protejează conducătorul auto în caz de accident.

Siguranţa înseamnă de asemenea şi condiţiile optime pentru asigurarea unui condus confortabil şi relaxat. Oboseala duce la pierderea concentrării şi constituie o cauză majoră a accidentelor. Prin proiectarea vehiculelor sale, DAF reduce riscul unor astfel de accidente.

Siguranţă activă la cabină
Cu un control excelent al temperaturii, nivel scăzut de zgomot în interior, scaune cu spătar înalt și reglajul perfect al coloanei de direcție, cabina DAF oferă cea mai bună ambianţă de lucru. Design-ul ergonomic permite șoferului să acorde atenţie maximă şoselei şi celorlalţi participanţi la trafic.

Direcția sensibilă și stabilitatea crescută a suspensiei cabinei amplifică sentimentul de siguranţă în comportamentului vehiculului.

Călătoria în condiții de siguranță și relaxare este sporită și de disponibilitatea unor sisteme precum Controlul adaptiv al vitezei (ACC), Controlul vitezei la coborârea pantei, Avertizarea la depășirea benzii de rulare (LDWS) şi Controlul stabilităţii vehiculului (VSC).

Vizibilitatea
Toate cabinele DAF au un parbriz larg și oglinzi laterale mari, pentru o vedere directă și excelentă a participanţilor la trafic şi a obiectelor fixe.

Oglinzile mari şi lipsite de vibraţii asigură o vedere suplimentară perfectă către spate, în lateral sau frontal, pentru acoperirea zonelor care sunt ascunse vederii directe prin geamuri.

Camerele laterale şi frontale pentru o mai bună vedere indirectă sunt opționale.

Luminile standard de rulare pe timp de zi asigură o excelentă vizibilitate în cursul călătoriilor ziua.

Sistemul electronic de frânare (EBS)
Sistemul electronic de frânare oferă șoferului o senzație de frânare perfectă, un răspuns rapid şi precis şi – la nevoie – o putere maximă de frânare fără blocarea roţilor.

Pentru siguranţa optimă a vehiculului, DAF EBS include funcțiile Brake Assist, ABS (anti-blocare) şi SMR (controlul cuplului de tractare), precum şi integrarea completă a MX Engine Brake sau Intarder.

Funcția de iluminare în viraje
Proiectoarele din bara de protecţie asigură o protecţie și vizibilitate suplimentară, reducând riscul de avariere.

Controlul adaptiv al vitezei de croazieră (ACC)
În primul rând, funcția ACC reduce efortul de conducere pe autostrăzi aglomerate. Funcţia FCW de Avertizare la coliziune iminentă sporeşte siguranţa vehiculului, prin alertarea conducătorului auto privind o coliziune frontală iminentă.

Controlul stabilităţii vehiculului (VSC)
Intervenind în situații critice de conducere, funcția VSC asigură stabilitatea direcțională în timpul virajelor rapide, furnizând un plus de siguranță împotriva răsturnărilor neașteptate.

Camere de luat vederi laterale sau frontale
O perspectivă nerestricţionată a zonelor critice din faţa sau lateralul camionului poate salva vieţile pietonilor sau bicicliştilor.

Avertizarea la depășirea benzii de rulare (LDW)
Funcția LDW reduce riscul de accidente datorate părăsirii benzii de rulare, din cauza oboselii sau neatenţiei șoferului.

CONTROLUL ADAPTIV AL VITEZEI DE CROAZIERĂ (ACC)
În condițiile actuale de aglomerație pe șosele, șoferul este permanent obligat să adapteze viteza vehiculului la fluxul de trafic. Sistemul clasic de pilot automat își pierde semnificativ din eficacitate pe măsură ce traficul se aglomerează.

Sistemul ACC
Limitările sistemelor tradiționale de pilot automat sunt acum depășite prin funcția de Control adaptiv al vitezei, colocvial denumit și pilot automat adaptiv. Astfel, dacă se reduce distanța față de vehiculul din față, sistemul ACC reduce turația motorului și (la nevoie) aplică forța de frânare pentru a menține distanța de siguranță presetată de șofer. Chiar și în condiții de trafic aglomerat și la traversarea sau intrarea altor vehicule pe banda sa, la diferite viteze, șoferul este scutit de la efectuarea unor manevre frecvente de intervenție.

Care sunt avantajele sistemului de pilot automat adaptiv?
În primul și-n primul rând, funcția ACC reduce solicitarea șoferului. Deoarece sistemul menține distanța de siguranță față de vehiculul precedent, condusul devine mult mai relaxant, cu semne reduse de oboseală pentru șofer.

Sistemul ACC include și funcția FCW, de avertizare la coliziune iminentă, care alertează șoferul dacă e necesară intervenția sa manuală.

Funcția opțională de AEBS – Sistem avansat de frânare de urgență – reduce și mai mult riscul unei coliziuni față-spate, prin capacitatea de utilizare a întregii puteri de frânare disponibile la nevoie.

Pilotul automat adaptiv alertează șoferul de necesitatea unei intervenții manuale din partea sa, pentru evitarea unui impact, iar dacă reacția șoferului nu este corespunzătoare, intervin activ ambele funcții de FCW și AEBS.

Alertă ACC
•    Semnal acustic de distanță și vizual de culoare galbenă pe ecranul din bord;

Alertă FCW
•    Semnal acustic de distanță și vizual de culoare roșie pe ecranul din bord;

Frânare parțială cu FCW
•    Decelerare maximă de 3 m/s2;

Frânare de urgență completă cu AEBS
•    Decelerare maximă de 6 m/s2;

Pericolul ieșirii accidentale din banda de rulare

Atenția unui șofer poate fi mereu distrasă de diverși factori externi, mai ales la sfârșitul unei zile lungi și solicitante de lucru. Un singur moment de neatenție poate determina părăsirea benzii de mers, intrarea pe contrasens sau ieșirea de pe carosabil.

Peste o treime din accidentele de camioane sau accidentele critice de pe drumurile exprese se datorează situațiilor de părăsire neglijentă a benzii de mers.

Într-un sfert din accidentele de pe drumurile exprese din culpa șoferului, moleșeala, oboseala sau neatenția acestuia reprezintă un factor cheie.

Sistemul de avertizare la depășirea benzii de rulare (LDWS)
Sistemul LDWS a fost proiectat cu scopul de a preveni accidentele cauzate de părăsirea neglijentă a benzii de mers sau a carosabilului, prin alertarea șoferului la ieșirea iminentă din bandă.

Cum funcționează LDWS?
Această funcție de alertă utilizează tehnologia denumită „machine vision (MV)”, ce reprezintă un ansamblu de metode folosite pentru a furniza o analiză automată, bazată pe imagini, asupra unei anumite situații. Astfel, o cameră de filmare amplasată în spatele parbrizului monitorizează poziția vehiculului față de încadrarea în bandă. Dacă vehiculul se apropie prea mult de marcajele laterale ale benzii de mers, fie pe stânga înspre sensul opus, fie pe dreapta spre exteriorul carosabilului, radioul trece pe modul silențios și din difuzoare se aude un semnal distinctiv de huruit, corespunzător părții de carosabil spre care se îndreaptă vehiculul, avertizând șoferul să manevreze corect vehiculul.

CONTROLUL STABILITĂȚII VEHICULULUI (VSC)

Ce este Control stabilității vehiculului?
Controlul stabilității vehiculului este un sistem electronic de siguranță, care ajută șoferul să mențină stabilitatea vehiculului în timpul unei manevre bruște, cum ar fi mișcarea de evitare a unui obstacol sau virarea puternică într-un unghi neașteptat de strâns.

Funcția VSC reduce semnificativ riscul de răsturnare, specific întâlnit la camioanele și vehiculele cu un centru ridicat de greutate, în timpul virajelor strânse sau manevrelor bruște de schimbare a direcției de mers.

De ce aș opta pentru instalarea funcției VSC pe vehicul?
Deoarece acest sistem poate preveni multe tipuri de accidente, dar cel mai eficient acționează la prevenirea coliziunilor ce implică doar un vehicul, datorită pierderii controlului.

VSC poate salva viața șoferului dvs. și a celorlalți participanți la trafic, fapt ce ar trebui să fie suficient pentru a vă convinge să instalați sistemul VSC pe camionul dvs.

Cum funcționează sistemul VSC?
Sistemul VSC folosește mai mulți senzori pentru a determina ce dorește șoferul să facă (senzor la volan) și pentru a evalua răspunsul vehiculului la manevra șoferului (senzor giroscopic de rotație, senzor de accelerație laterală și senzor de viteză).

Dacă se detectează o potențială pierdere a controlului, VSC-ul reduce automat turația motorului și dacă e nevoie, frânează roțile corespunzătoare pentru a stabiliza vehiculul.